Programma Verkeer en vervoer
| Rekening 2019 | Begroting incl. wijzi-gingen 2020 | Begroting 2021 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 3.694 | 4.996 | 4.860 | 136 |
Baten | 439 | 285 | 395 | 110 |
Saldo | -3.255 | -4.711 | -4.465 | 246 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 971 | 121 | 124 | |
Onttrekkingen uit reserves | - | 4.928 | 9.897 | |
Per saldo mutaties reserves | -971 | 4.806 | 9.773 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.226 | 94 | 5.308 |
Toelichting begroting 2021 ten opzichte van begroting 2020 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Voor mitigerende maatregelen als direct gevolg van het GOL is budget gereserveerd. Er is in 2019 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld waardoor voor 2021 een deel van de stelpost is omgezet in rente en afschrijving. Ten opzichte van 2020 ontstaat een incidenteel voordeel. | 22.000 |
---|---|
De werkelijke onderhoudskosten variëren jaarlijks. Vanaf 2021 wordt voor onderhoud gewerkt met een onderhoudsvoorziening met een jaarlijks gelijkblijvende storting hierin, ten laste van de exploitatie. De werkelijke kosten worden dan directe ten laste van de voorziening geboekt. Dit is ten opzichte van 2020 een wijziging omdat toen nog sprake was van een reserve en de werkelijke kosten ten laste van de exploitatie kwamen en werden afgedekt middels een bijdrage uit de reserve. Deze systeem wijziging geeft het verschil met 2020. | 197.000 |
Aan dit programma worden in 2021 meer interne uren toegerekend dan over 2020. Voor het grootste deel is dit te verklaren door een verschuiving van de personele inzet vanuit andere taakvelden. | -120.000 |
Twee budgetoverhevelingen uit de jaarrekening 2019 zorgen voor een voordeel in 2021 ten opzichte van de bijgestelde begroting 2020. Het gaat om € 40.500 voor verkeersmaatregelen Duurzaam Veilig en € 30.000 voor fietsstimuleringsmaatregelen. | 71.000 |
In de begroting 2021 wordt uitgegaan van een normale opbrengst van parkeergelden. Als gevolg van de Coronamaatregelen is de opbrengst in 2020 bij de eerste bestuur rapportage verlaagd. | 28.000 |
Met het afsluiten van een nieuwe overeenkomst voor reclame op Abri’s wordt een structurele opbrengst gerealiseerd die nog niet verwerkt was in de meerjarenbegroting. Ten opzichte van 2020 is dit een voordeel. | 50.000 |
Overige verschillen | -2.000 |
Saldo verschil | 246.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2021 ten opzichte van jaarrekening 2019:
Saldo begroting 2021 | -4.465 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2019 | -3.255 |
Nadelig verschil | -1.210 |
Voornaamste verschillen:
De reeds eerder beschreven systeem wijziging door vanaf 2021 te gaan werken met een onderhoudsvoorziening, zorgt ook hier voor het verschil ten opzichte van 2019. | -846.000 |
---|---|
Voor mitigerende maatregelen als direct gevolg van het GOL is vanaf 2020 budget gereserveerd. Voor maatregelen op het onderliggende wegennet en ter verbetering van de verkeersveiligheid zijn voor het eerst vanaf 2020 extra middelen opgenomen. Van deze stelpost is nog € 138.000 beschikbaar. Daarnaast zijn vanaf 2020 middelen opgenomen voor het GVVP. Ten opzichte van 2019 zijn deze kosten € 183.000 hoger. | -321.000 |
Aan dit programma worden in 2021 meer interne uren toegerekend dan in 2019. | -45.000 |
In 2021 is sprake van meerkosten op taakveld openbare verlichting. Dit is enerzijds doordat de kosten over 2019 voor onderhoud incidenteel lager zijn geweest dan geraamd (nadeel € 16.000). Over 2019 zijn de energiekosten incidenteel hoog geweest waardoor de lasten nu lager geraamd zijn (voordeel € 38.000). Daarnaast is in 2019 een bedrag voor vervanging van lichtmasten niet besteed. Dit is bij de jaarrekening 2019 gestort in reserve lichtmasten. In de begroting 2021 is het gemiddeld beschikbaar bedrag opgenomen waardoor t.o.v. 2019 een nadeel ontstaat van € 90.000. | -68.000 |
Met het afsluiten van een nieuwe overeenkomst voor reclame op Abri’s wordt een structurele opbrengst gerealiseerd die nog niet verwerkt was in de meerjarenbegroting. Ten opzichte van 2019 is dit een voordeel van € 50.000. | 50.000 |
Er worden in 2021 minder kosten gemaakt voor uitvoering van het plan van aanpak zwerfafval. Hiertegenover staat op programma 8 (milieu en afval) een lagere bijdrage uit het afvalfonds. | 57.000 |
Ten opzichte van 2019 is sprake van lagere kapitaallasten op het taakveld parkeren. In 2019 was sprake van een extra afschrijving met betrekking tot de investeringen in het openbaar gebied van het Centrumplan Vlijmen. Hierdoor waren de lasten in 2019 incidenteel hoger. | 90.000 |
In 2019 is de opbrengst uit leges en degeneratievergoedingen veel hoger geweest dan verwacht (€ 89.000). | -89.000 |
Overige verschillen | -38.000 |
Saldo verschil | -1.210.000 |