Programma Economie en recreatie
| Rekening 2019 | Begroting incl. wijzi-gingen 2020 | Begroting 2021 | Verschil |
---|---|---|---|---|
Financiën (* 1.000) | ||||
Lasten | 7.240 | 11.053 | 9.435 | 1.618 |
Baten | 3.224 | 6.943 | 5.218 | -1.725 |
Saldo | -4.016 | -4.110 | -4.217 | -107 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 728 | 893 | 1.063 | |
Onttrekkingen uit reserves | 20 | 10 | 93 | |
Per saldo mutaties reserves | -708 | -883 | -971 | |
Saldo inclusief mutaties reserves | -4.724 | -5.058 | -5.188 |
Toelichting begroting 2021 ten opzichte van begroting 2020 na wijziging:
Voornaamste verschillen:
Bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen | |
---|---|
Het resultaat binnen de bouwgrond heeft feitelijk te maken met tussentijdse winstnemingen, stortingen in de reserves rood voor groen en bovenwijkse voorzieningen. Deze zijn jaarlijks afhankelijk van de verkochte m² bouwgronden. In de begroting 2020 na wijziging is een resultaat geraamd van € 793.000 binnen de bouwgrondexploitatie bedrijven. In 2021 wordt een resultaat van € 963.000 verwacht. Ten opzichte van 2020 een afwijking van: | 170.000 |
Aan dit programma zijn meer interne uren toegerekend. Dit betreft met name het beleid en het onderhoud van openbaar groen. | -274.000 |
Met ingang van 2021 wordt een deel van het voor inhuur WSW krachten beschikbare budget omgezet naar vaste formatie. Ten opzichte van 2020 is dit een voordeel (hiertegenover staat dat meer uren geschreven worden op onder andere dit taakveld). In 2020 is incidenteel 1 fte omgezet waardoor het bedrag hier afwijkt. | 44.000 |
In de begroting 2021 is incidenteel een bedrag opgenomen voor de realisatie van de ecologische verbindingszone “Hedikhuizense Maas”. Dit bedrag komt ten laste van de reserve rood voor groen. | -68.000 |
De kosten voor groenonderhoud zijn in de begroting 2021 hoger geraamd. Dit is het gevolg van de kosten voor de bomeninspectie. | -18.000 |
Met de vaststelling van het Groenbeleidsplan in 2018 zijn voor het uitvoeringsprogramma de benodigde middelen beschikbaar gesteld. Hier zitten verschillen in per jaar waardoor de lasten in 2021 lager zijn dan in 2020. | 20.000 |
In de eerste bestuursrapportage 2020 is de vrijval van de verplichting voor de bijdrage inzake STIKA 2019 en de afrekening (€ 13.000) over voorgaande jaren verwerkt. In 2021 is de normale jaarlijkse bijdrage ad € 25.000 opgenomen. Hierdoor is in 2020 sprake van een incidenteel voordeel. | -38.000 |
De opbrengst uit toeristenbelasting is in 2020 vanwege Corona bij de 1e bestuurrapportage met 50% verlaagd. Voor 2021 is deze weer voor het normale bedrag opgenomen. | 45.000 |
Overige verschillen | 12.000 |
Saldo verschil | -107.000 |
Toelichting op hoofdlijnen begroting 2021 ten opzichte van jaarrekening 2019:
Saldo begroting 2021 | -4.217 |
---|---|
Saldo jaarrekening 2019 | -4.016 |
Nadelig verschil | -201 |
Voornaamste verschillen:
Bouwgrondexploitatie bedrijventerreinen | |
---|---|
In de begroting 2021 is rekening gehouden met een winstneming voor bedrijventerreinen van € 849.000 (’t Hoog I; 't -Hoog ll; Dillenburg en Metal Valley). In de jaarrekening 2019 is voor de complexen 't Hoog l, Dillenburg, Hoog ll en Metal Valley) € 495.000 winst genomen. In de begroting 2021 is ten opzichte van de jaarrekening 2019 voor de mutatie onderhanden werk sprake van een voordeel. | 354.000 |
In 2019 zijn de verliesvoorzieningen omgezet van contante waarde naar eindwaarde. In 2019 is hierbij een bedrag van € 142.000 als verlies genomen. Nu werkt dit positief uit in de vergelijking. | 142.000 |
De dotatie aan de reserve rood voor groen in de begroting 2021 is € 106.000 hoger dan in de jaarrekening 2019. Dit heeft op de post onderhanden werken een positief effect | 106.000 |
Overigen bouwgrond | 9.000 |
In 2021 worden aan dit programma meer interne uren toegerekend dan bij de realisatie in 2019. Er is sprake van een hogere toerekening aan groen als gevolg van de beschikbare extra capaciteit voor de wijkteams onderhoud openbare ruimte. Deze capaciteit is in 2019 nog niet geheel ingezet voor het onderhoud openbaar groen. Daarnaast is een deel (€ 98.000) van het budget voor inzet van WSW-krachten omgezet naar 2 fte vaste formatie waardoor ook meer uren geschreven worden. | -700.000 |
Met ingang van 2021 wordt een deel van het voor inhuur WSW krachten beschikbare budget omgezet naar formatie. Ten opzichte van 2019 is dit een voordeel (hiertegenover staat dat meer uren geschreven worden op o.a. dit taakveld). | 11.000 |
Door overdracht van het groenonderhoud voor meer bedrijventerreinen aan stichting Parkmanagement is een hoger budget opgenomen in de begroting. | -31.000 |
De kosten voor het maaien van bermen en sloten zijn vanaf 2020 hoger als gevolg van nieuwe aanbesteding. Daarnaast is een extra bedrag opgenomen voor de kosten van bestrijding en verwijdering van de Japanse Duizendknoop zoals opgenomen in de voorjaarsnota 2020. | -53.000 |
In 2019 is incidenteel extra budget beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de opbouw van de stadswallen. Dit geeft een voordeel van € 70.000 in 2021 ten opzichte van de jaarrekening 2019. Daarnaast waren de kosten voor het onderhoud van de wallen incidenteel lager. | 54.000 |
De kosten voor groenonderhoud zijn in de begroting 2021 hoger geraamd dan de realisatie 209. Dit verschil is te verklaren door de lagere realisatie van het projectmatig onderhoud in 2019 € 50.000. Daarnaast zijn vanaf 2020 kosten voor de bomeninspectie ad € 18.000 opgenomen. | -68.000 |
In de begroting 2021 is incidenteel een bedrag opgenomen voor de realisatie van de ecologische verbindingszone “Hedikhuizense Maas”. Dit bedrag komt ten laste van de reserve rood voor groen. Ten opzichte van 2019 is dit een nadeel. | -68.000 |
De subsidie voor het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) is in 2019 incidenteel hoger geweest vanwege de opstartkosten van een nieuwe organisatie. | 90.000 |
In 2019 is een eenmalige subsidie ontvangen voor natuurontwikkeling tussen Driewiel en de Heidijk in Drunen. | -33.000 |
Overige verschillen | -14.000 |
Saldo verschil | -201.000 |